Παιδαγωγικά

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Έννοια και αντικείμενο της Παιδαγωγικής. Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
  • Βασικοί παιδαγωγικοί όροι: Αγωγή, Μόρφωση, Παιδεία, Διδασκαλία, μαθητής και παιδαγωγός.
  • Κληρονομικότητα και περιβάλλον.
  • Παράγοντες αγωγής: οικογένεια, σχολείο, κοινωνία, εκκλησία κράτος.
  • Μέσα αγωγής και διδασκαλίας: επιβράβευση, ενθάρρυνση, νουθεσία, επίπληξη, απειλή, τιμωρία, ελευθερία, πειθαρχία, κίνητρα στη διδασκαλία και την μάθηση, τεχνολογία στην εκπαίδευση
  • Μέθοδοι της Παιδαγωγικής

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποσκοπεί στην παρουσίαση των σύγχρονων αντιλήψεων της Παιδαγωγικής ως επιστήμης. Αντικείμενο είναι η αγωγή και η μόρφωση του αναπτυσσόμενου ατόμου και η συνολική και ισομερής ψυχοσωματική ανάπτυξη του οργανισμού του, με σκοπό την καλλιέργεια των διανοητικών ικανοτήτων και την διάπλαση του χαρακτήρα του ως μονάδος και ως μέλους της κοινωνίας. Παρουσιάζονται οι σύγχρονες θέσεις σχετικά με τις έμφυτες καταβολές του ατόμου και την εξέλιξη των νοητικών ικανοτήτων της μνήμης, της προσοχής της παρατηρητικότητας, της δημιουργικότητας της κρίσης κ.α.

Μετά την παρακολούθηση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει:

  • Να γνωρίζουν και να κατανοούν τις σύγχρονες αντιλήψεις της Παιδαγωγικής ως επιστήμης.
  • Να μπορούν να εφαρμόσουν τις γνώσεις αυτές σε πραγματικό σχολικό περιβάλλον, εφ’ όσον κληθούν να διδάξουν μαθήματα σχετιζόμενα με την Πληροφορική, τους Η/Υ και τις Τηλεπικοινωνίες.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική Εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Θεωρητική από έδρας διδασκαλία με συζήτηση και ενεργή συμμετοχή των φοιτητών.

Κατά την διάρκεια του μαθήματος γίνονται παρουσιάσεις σε power point.

Παρουσιάσεις των εργασιών των φοιτητών σε power point.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Στην διδασκαλία, γίνεται παρουσίαση της ύλης του μαθήματος μέσω ηλεκτρονικών διαφανειών, καθώς και της σχετικής βιβλιογραφίας και των πηγών στο διαδίκτυο. Επίσης οι φοιτητές μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις εργασίες που τους ανατίθενται και ο διδάσκων να τις διορθώνει και να τις αποστέλλει ηλεκτρονικά. Πολλές φορές δίνονται επεξηγήσεις από τον διδάσκοντα σχετικά με την ύλη του μαθήματος, επίσης με ηλεκτρονικό τρόπο.

H επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail και ανακοινώσεων στην ιστοσελίδα του Τμήματος.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης
Εργαστηριακές Ασκήσεις
Συγγραφή εργασιών13
Αυτοτελής Μελέτη Φοιτητή36
Σύνολο75

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η αξιολόγηση του μαθήματος όσον αφορά το θεωρητικό μέρος, διαμορφώνεται από γραπτή τελική εξέταση. Ο βαθμός του θεωρητικού μέρους διαμορφώνεται τόσο από την γραπτή τελική εξέταση (κατά 60%) όσο και από τον εκπόνηση εργασίας εκ μέρους των φοιτητών κατά την διάρκεια του εξαμήνου (κατά 40%).

Η γραπτή τελική εξέταση του θεωρητικού μέρους περιλαμβάνει:

  • Eρωτήσεις πολλαπλής επιλογής (με συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας).
  • Ελεύθερη ανάπτυξη – σχετικού με την Παιδαγωγική- θέματος.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Συγγράμματα μέσω του συστήματος ΕΥΔΟΞΟΣ:

  • Ι. Κογκούλης, “Εισαγωγή στην Παιδαγωγική”, Εκδόσεις Κυριακίδη Α.Ε., Έκδοση: 7/2016.
  • Σ, Κρίβας, “Παιδαγωγική επιστήμη”, Εκδόσεις Γ. Δαδράνος – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε., 3η Έκδ., 2002.

Συγγράμματα που διανέμονται μέσω του ΤΕΙ ή της ηλεκτρονικής σελίδας του μαθήματος:

  • Α. Πολίτης “Παιδαγωγικά”, Διδακτικές Σημειώσεις θεωρίας, 2011.