Διεπαφές Ανθρώπου – Μηχανής
Γενικά
- Κωδικός: ΠΛΕ09112
- Εξάμηνο: 9ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδίκευσης
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μονάδες ECTS: 5
Περιεχόμενα μαθήματος
- Εισαγωγή, Ιστορική Αναδρομή, Επισκόπηση γνωστικής περιοχής Επικοινωνίας Ανθρώπου-Μηχανής και σχεδίασης διαδραστικών συστημάτων.
- Μέθοδοι και κανόνες σχεδίασης διαδραστικών συστημάτων. Βασικές αρχές ευχρηστίας, Οι κανόνες του Shneiderman, Οι αρχές του Norman. Τεχνολογία και πρότυπα ευχρηστίας. Εργαλεία και μέθοδοι προδιαγραφών διαδραστικών συστημάτων, Τεχνικές αξιολόγησης διαδραστικών συστημάτων. Επαναληπτική σχεδίαση και προτυποποίηση.
- Μοντελοποίηση του ανθρώπου ως χρήστη υπολογιστικού συστήματος. Γνωσιακά μοντέλα, αντίληψη και αναπαράσταση, προσοχή και μνήμη, αναπαράσταση και οργάνωση γνώσης. Νοητικά μοντέλα, νοητικά μοντέλα χρήστη, μοντέλα ομάδων χρηστών, μοντέλα αλληλεπίδρασης.
- Εισαγωγή στη διαδραστική τεχνολογία. Στυλ αλληλεπίδρασης. Απτικές διεπαφές, Εισαγωγή στη συνεργατική τεχνολογία και τεχνολογία για άτομα με ειδικές ανάγκες.
- Καθολική σχεδίαση: Αρχές Καθολικής Σχεδίασης, Πολυτροπική Διάδραση, Σχεδίαση με γνώμονα την ποικιλομορφία των χρηστών (προβλήματα όρασης, ακοής, κίνησης, κτλ…).
- Το μάθημα συνοδεύεται από φροντιστηριακές ασκήσεις σχεδίασης διαδραστικών συστημάτων.
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι η σχεδίαση, η υλοποίηση και η αξιολόγηση λειτουργικών και εύχρηστων διαδραστικών συστημάτων υπολογιστών. Περιλαμβάνει δύο κύρια μέρη: (α) τα Βασικά θέματα της σχεδίασης διαδραστικών συστημάτων και (β) τον μηχανισμό αποστολής-γεγονότων (event-driven programming) με προσέγγιση οπτικού προγραμματισμού (visual programming) για την υλοποίηση αυτών των συστημάτων.
- Με την ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα γνωρίζει και θα είναι σε θέση να αναλύει τα φαινόμενα και διαδικασίες που παρατηρούνται κατά την αλληλεπίδραση ανθρώπου με υπολογιστές και τεχνολογίες εν γένει. Θα γνωρίζει τα κύρια χαρακτηριστικά σύγχρονων τεχνολογιών διεπαφής ανθρώπου-υπολογιστή. Επίσης θα γνωρίζει τις αρχές σχεδίασης και αξιολόγησης διαδραστικών συστημάτων.
- Δεξιότητες: Οι φοιτητές θα είναι σε θέση να ακολουθήσουν βήμα προς βήμα τη διαδικασία σχεδίασης διαδραστικών τεχνολογιών με βάση τις αρχές του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού. Ακόμη θα είναι σε θέση να συντάξουν έκθεση αξιολόγησης μιας διαδραστικής τεχνολογίας με χρήση σύγχρονων προτύπων και τεχνικών. Προαπαιτήσεις Καλή γνώση μιας τεχνολογίας ανάπτυξης διαδραστικών συστημάτων, κατά προτίμηση web, εναλλακτικά java ή python.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Θεωρητική από έδρας διδασκαλία με συζήτηση και ενεργή συμμετοχή των φοιτητών.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος γίνονται παρουσιάσεις σε power point.
Εργαστηριακές Ασκήσεις.
Ηλεκτρονικό υλικό για την ανάπτυξη εφαρμογών στους Η/Υ.
Επίλυση Ασκήσεων.
Επίδειξη στο προβολικό και χρήση πίνακα.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση εξειδικευμένου λογισμικού.
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας http://elearning.cm.ihu.gr/
Ηλεκτρονικές Ασκήσεις Αυτοαξιολόγησης.
Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mail και της ιστοσελίδας του μαθήματος.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 26 |
Ασκήσεις Πράξης | 13 |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | |
Εργασία (project) | 26 |
Αυτοτελής Μελέτη | 60 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται από τον βαθμό του θεωρητικού μέρους. Οι παρουσίες στο εργαστηριακό μέρος και η επιτυχής ολοκλήρωση των ασκήσεων προϋποθέτουν τη συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις του μαθήματος.
- Η γραπτή τελική εξέταση του θεωρητικού μέρους περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν.
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας και εργαστηρίου.
- Η εξέταση των ασκήσεων του εργαστηρίου περιλαμβάνει:
- την αξιολόγηση των εργαστηριακών δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν μέσω εξέτασης των εργαστηριακών αναφορών κατά την οποία και τελική γραπτή τελική εξέταση/εργασία. Οι παρουσίες στο εργαστηριακό μέρος και η επιτυχής ολοκλήρωση των ασκήσεων προϋποθέτουν τη συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις Α) του μαθήματος.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Dix, J. Finlay, G.D. Abowd και R. Beale, 2007. Επικοινωνία Ανθρώπου – Υπολογιστή, Τρίτη Έκδοση, Εκδόσεις Μ. Γκιούρδας, ISBN 978-960-512-503-5, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12304.
- Ν Αβούρης, Χ. Κατσάνος, Ν. Τσέλιος, Κ. Μουστάκας, 2016. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ-ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ (ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΞΙΟΠ. ΚΑΙ ΔΙΑΧ. ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ, ISBN 978-960530-165-1, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 59366672.
- Δ. Ακουμιανάκης, 2006. Διεπαφή Χρήστη-Υπολογιστή, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, ISBN 978-960-531-098-1, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12172.
Συμπληρωματική ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
- Ν Αβούρης, Χ. Κατσάνος, Ν. Τσέλιος, Κ. Μουστάκας, 2016. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ-ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ, [ηλεκτρ. βιβλ.] Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/4213.