ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μεταγλωττιστές

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %cf%80%ce%bb%ce%b508012 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μεταγλωττιστές
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) http://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=50

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών/τριών στην τεχνολογία των μεταγλωττιστών, τους αλγορίθμους, τις τεχνικές και τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την υλοποίηση των μεταγλωττιστών. Οι διαλέξεις του μαθήματος θα αφορούν τόσο την παρουσίαση των θεωρητικών θεμάτων που αφορούν τους μεταγλωττιστές, όσο και την παρουσίαση εργαλείων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή μεταγλωττιστών.

Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος αναμένεται ότι οι φοιτητές/τριες είναι ικανοί/ές να:

  • Κατανοούν τις έννοιες και τα ειδικότερα θέματα που αφορούν τους μεταγλωττιστές γλωσσών προγραμματισμού.
  • Εξηγούν το θεωρητικό υπόβαθρο πίσω από τις τεχνολογίες των μεταγλωττιστών.
  • Διακρίνουν τις διαφορετικές φάσεις της μεταγλώττισης και να κρίνουν σε ποιο στάδιο μεταγλώττισης ανήκει συγκεκριμένος έλεγχος.
  • Χρησιμοποιούν τεχνικές λεκτικής, συντακτικής και σημασιολογικής ανάλυσης.
  • Κατανοούν την χρησιμότητα της ενδιάμεσης μορφής και της βελτιστοποίησης των μεταγλωττιστών.
  • Κατανοούν τις βασικές τεχνικές παραγωγής τελικού κώδικα.
  • Δημιουργούν μικρού μεγέθους μεταγλωττιστές με την χρήση καθιερωμένων εργαλείων.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία Ομαδική Εργασία
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων
  • Ανάλυση και σχεδίαση αλγοριθμικών διαδικασιών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Εισαγωγή στους Μεταγλωττιστές. Φάσεις μεταγλώττισης. Ανάπτυξη μεταγλωττιστών.
  • Λεκτική ανάλυση.
  • Γραμματική γλώσσας.
  • Κανονικές εκφράσεις.
  • Υλοποίηση λεκτικών αναλυτών.
  • Πεπερασμένα αυτόματα και διαγράμματα μετάβασης.
  • Συντακτική ανάλυση.
  • Κατηγορίες αλγορίθμων συντακτικής ανάλυσης: καθολικοί, από πάνω προς τα κάτω, από κάτω προς τα πάνω.
  • Συντακτικό δένδρο.
  • Αυτόματα Στοίβας.
  • Συντακτικοί αναλυτές από πάνω προς τα κάτω (top-down).
  • LL και LR γραμματικές.
  • Κατασκευή πίνακα συντακτικής ανάλυσης.
  • Οι έννοιες της ελάττωσης και ολίσθησης. Συγκρούσεις.
  • Γεννήτριες συντακτικών αναλυτών.
  • Πίνακας συμβόλων.
  • Σημασιολογική ανάλυση και γραμματικές ιδιοτήτων.
  • Παραγωγή ενδιάμεσου κώδικα.
  • Κώδικας τριών διευθύνσεων.
  • Παραγωγή Τελικού Κώδικα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Θεωρητική από έδρας διδασκαλία με συζήτηση και ενεργή συμμετοχή των φοιτητών. Κατά την διάρκεια του μαθήματος γίνονται παρουσιάσεις σε power point.

Εργαστηριακή εξάσκηση στη δημιουργία μεταγλωττιστών κατά τμήματα.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση εξειδικευμένου λογισμικού. Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle (elearning.cm.ihu.gr).

Ηλεκτρονικές Ασκήσεις Αυτοαξιολόγησης.

Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mail και της ιστοσελίδας του μαθήματος.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Εργαστηριακές Ασκήσεις13
Συγγραφή εργαστηριακών αναφορών21
Αυτοτελής Μελέτη Φοιτητή52
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται από τον σταθμισμένο μέσο όρο των βαθμών του θεωρητικού και του εργαστηριακού μέρους.

  1. Ο βαθμός του θεωρητικού μέρους διαμορφώνεται από την γραπτή τελική εξέταση η οποία περιλαμβάνει:
    • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
    • Επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν.
    • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
    • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  2. Ο βαθμός του εργαστηριακού μέρους διαμορφώνεται ως εξής:
    • κατά 30% από εργασίες που ανατίθενται στους φοιτητές κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και παραδίδονται σε καθορισμένες ημερομηνίες.
    • κατά 70% από την τελική εξέταση των εργαστηριακών δεξιοτήτων τους.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Συγγράμματα μέσω του συστήματος ΕΥΔΟΞΟΣ

  • Μεταγλωττιστές αρχές, τεχνικές & εργαλεία, Alfred V. Aho, Monica S. Lam, Ravi Sethi, Jeffrey D. Ullman, 2011.
  • Μεταγλωττιστές Γλωσσών Προγραμματισμού, Θεωρία και Πράξη, Κ. Λάζος, Κατσαρός, Καραϊσκος, 2004 (3η έκδοση).

Συμπληρωματική προτεινόμενη βιβλιογραφία

  • Πραγματολογία των γλωσσών προγραμματισμού, Michael L. Scott, 2009.
  • Μεταγλωττιστές, Παπασπύρου, Σκορδαλάκη, 2002.