Διδακτική και Τεχνικές Παρουσίασης

General

Course Contents

Παιδαγωγικά και ψυχολογικά προβλήματα στη διδασκαλία

  • Η έννοια της διδασκαλίας
  • Επιστημολογία των γνώσεων, γένεση των γνώσεων, εμπέδωση των γνώσεων και διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση των γνώσεων
  • Διδακτική σχέση: γνώση – μαθητή – καθηγητή Ψυχολογική και επιστημολογική διάσταση της διδασκαλίας
  • Γενικοί και ειδικοί σκοποί της διδασκαλίας Διδακτική μετάπλαση επιστημονικών εννοιών
  • Η ουσία της δομής του περιεχομένου της διδασκαλίας
  • Αίτια και σκοποί, δραστηριότητα και επίδραση, τροχιά γνώσεις των μαθητών και εργασία με βοήθεια

Διδακτική εκπαιδευτική τεχνολογία

  • Βασικές αρχές επιστημονικής σκέψης (συνείδησης, δραστηριότητας, παραστατικότητας, προσιτού, συστηματοποίησης και διαδοχικότητας, προσωπικής τακτικής και διαφοροποίησης, διάρκειας γνώσεων και διδακτικών μέσων εκπαίδευσης)
  • Προσόντα επιστημονικής σκέψης (ευέλικτη, τυποποιημένη, βάθος, σκοπιμότητα, λογικότητα, εύρος, κριτική σκέψη)
  • Μέθοδοι επιστημονικής γνώσης (παρατήρηση και πείραμα, ανάλυση, απομόνωση και σύνθεση, σύγκριση, γενίκευση, συγκεκριμενοποίηση και ειδίκευση, μοντελοποίηση).
  • Διδακτική τεχνολογία (προφορικός λόγος, ακρόαση, γραπτός λόγος, ανάγνωση, υλικό υποστήριξης, διδακτικό συμβόλαιο, εξωσχολική βοήθεια, ηλεκτρονικό βιβλίο, δυναμικές παρουσιάσεις, ηλεκτρονικό διαγώνισμα, χρήση εκπαιδευτικών λογισμικών, εκπαιδευτικά κοινωνικά δίκτυα, φάκελος μαθήματος).

Καθορισμός εκπαιδευτικών σχέσεων

  • Μέθοδοι και τεχνικές διδασκαλίας
  • Διδακτική επεξεργασία του εκπαιδευτικού περιεχομένου των μαθημάτων
  • Κύκλος μαθήματος
  • Αξιολόγηση μαθητή, καθηγητού και συστήματος
  • Κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών
  • Εκπόνηση διαγωνισμάτων – Βαθμολόγηση
  • Η διαδικασία της επικοινωνίας
  • Λογική και δημιουργική σκέψη για τον καθηγητή
  • Διδακτική σχέση καθηγητού – γνώση – μαθητή
  • Εκπαιδευτικά διδακτικά προγράμματα

Τεχνικές παρουσίασης

  • Δόμηση ερευνητικής εργασίας
  • Δόμηση διδακτικής παρουσίασης
  • Σύνταξη βιβλιογραφίας

Educational Goals

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τον φοιτητή στις βασικές έννοιες …

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αναλύει την…
  • Να περιγράφει τις…
  • Να κατανοεί το…
  • Να συγκρίνει τα…

General Skills

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Εργασία σε διαθεματικό περιβάλλον.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αλληλεπίδραση με το μαθησιακό υλικό.
  • Δυνατότητα αυτοαξιολόγησης επίτευξης μαθησιακών στόχων.
  • Εξειδίκευση θεωρητικών γνώσεων με τη χρήση πρακτικών εφαρμογών.

Teaching Methods

Πρόσωπο με πρόσωπο

Use of ICT means

Διάλεξη με διαφάνειες, χρήση λογισμικού αποθετηρίου, χρήση ηλεκτρονικών διαγωνισμάτων αυτοαξιολόγησης και ηλεκτρονικών βιβλίων, υλικό στο e-class (παρουσίαση, quizzes κ.α.), χρήση ασπροπίνακα.

Επικοινωνία με τους φοιτητές ηλεκτρονικά με email.

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Διαλέξεις πρόσωπο με πρόσωπο26
Μικροδιδασκαλία4
Ηλεκτρονικά διαγωνίσματα23
Ώρες μελέτης/εξετάσεις25
Total78

Students Evaluation

  1. Γραπτή τελική εξέταση (60%) με δοκιμασία πολλαπλής επιλογής και ανάπτυξης.
  2. Ομαδική θεωρητική εργασία (40%). Η εργασία αποστέλλεται ηλεκτρονικά και εξετάζεται δια ζώσης.
  3. Μικροδιδασκαλία διάρκειας 15 λεπτών. Διεξάγεται στους χώρους του ιδρύματος και είναι προαιρετική.

Recommended Bibliography

  1. Bloom, B. & Krathwohl, D. (1986). Ταξινομία Διδακτικών Στόχων. Αθήνα: Κώδικας.
  2.  Κοσσυβάκη, Φ. (2003). Εναλλακτική Διδακτική. Προτάσεις για μετάβαση από τη Διδακτική του Αντικειμένου στη Διδακτική του Ενεργού Υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg.
  3. Ματσαγγούρας, Η. (2000). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ. Α’ : Θεωρία της Διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
  4. Ματσαγγούρας, Η. (1997). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ. Β’ : Στρατηγικές Διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
  5. Μαυροσκούφης, Λ. (2008). Διδακτική Μεθοδολογία και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  6. Ντάβου, Μ. (2000). Οι διεργασίες της σκέψης στην εποχή πληροφορίας. Αθήνα: Παπαζήση.
  7. Σάλτας, Β. (2014). Στοιχεία Διδακτικής και παιδαγωγικής. Β΄ Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.